Jak prodat byt?

1
Červenec
2020
1. Červenec 2020

Máte v plánu prodat svůj byt, ovšem nevíte, jakou nejvhodnější cestou se vydat? Chcete si na pomoc zavolat zkušenou realitní společnost či se raději spolehnout pouze na sebe a své prodejní schopnosti a prodat si byt sami? Jak to navíc udělat v případě, kdy chcete, aby vám peníze za byt přistály na kontě, co možná nejdříve, abyste se mohli přestěhovat či si zafinancovat novou nemovitost či byt? Poradíme vám, jak na bezstarostný prodej bytu vyzrajete.

V hlavní roli cena

Celý prodej bytu se samozřejmě mimo jiné točí především okolo peněz. V tom případě je nutné, aby byla nasazena taková nabídková cena, která bude hned na začátku vašeho prodeje bytu ožehavým tématem číslo jedna. Prodej bytu je totiž v mnohých případech do jisté míry také finančně ztrátový, a to z toho důvodu, že ti, kteří se rozhodnou, že si svůj byt prodají sami na vlastní pěst, se často odvíjejí od cenových nabídek, které jsou k mání v inzercích na internetu, což je špatně. Tyto ceny jsou často velmi zavádějící. Většina z nemovitostí se totiž prodá za relativně nižší cenu, a to například za dva až zhruba šest měsíců. To platí nejen pro domy, nýbrž také pro pozemky. Takovýchto nabídek naleznete z inzercích nespočet, naopak ty nabídky, u kterých je cena do jisté míry přemrštěná, často v inzercích visí velmi dlouhou a tím pádem zkreslují celou nabídku při naprosto běžném pohledu na inzerát s danou cenovou hladinou.

Směrodatné jsou tak pro vás jedině ceny, které jsou například zachyceny v takzvaných cenových mapách, které se vytvářejí na základě skutečných prodejních cen z daných kupních smluv, které se nacházejí na katastru. Jelikož ovšem žádná nemovitost nikdy není stejná, je třeba do ceny rovněž promítnout její specifické vlastnosti. V tomto případě je ovšem samotný majitel velmi neobjektivním člověkem.

Nízko nasazená cena pro vás bude znamenat samozřejmě také nízkou prodejní cenu, ovšem vysoká cena naopak povede k dlouhému prodávání vašeho bytu a tím pádem k poškození celé reputace bytu na trhu, což povede, a to velmi paradoxně, k naprosto zbytečně nízké prodejní ceně. Některé realitní kanceláře ovšem dělají to, že vám sestaví pouze cenovou nabídku, přičemž je pro vás tato cenová nabídka zdarma. Tato cenová nabídka vás poté může inspirovat k finální ceně za váš byt.

Dejte si velký pozor na takzvané agresivní makléře

Prodej vašeho bytu lze samozřejmě uskutečnit bez realitky, ovšem v tomto případě také počítejte s tím, že pokud začnete svůj byt sami inzerovat, začnou se vám z ničeho nic ozývat různé realitní kanceláře ve kterých pracují dychtiví realitní makléři, jenž se vám budou snažit vaši nemovitost za „lákavou“ cenu prodat. V tomto případě se ovšem jedná o realitní makléře, kteří ve svém oboru nejsou vůbec dobří a kteří se snaží nalákat nové klienty za každou cenu, a to třeba tak, že jim slíbí naprosto jakoukoliv cenovou nabídku. Díky tomu proniknou k samotnému klientovi a ten poté s jejich „pomocí“ často prodá svůj byt bohužel pod cenou. Pokud se naopak rozhodnete, že svůj byt prodáte za pomoci makléře, měli byste si velmi dobře vybrat a zvolit si toho nejlepšího, kterým jistě nebude ten, který se vám sám ozve na váš inzerát s prodejem bytu.

Nedostatečná prezentace bytu na trhu

Konkurence na poli nemovitostí je v dnešní době velmi silná. Tudíž nestačí pouze udělat pár fotografií vašeho bytu, které následně nasdílíte na jeden jediný realitní portál a bude čekat, zda budete mít štěstí. Rovněž nestačí prodat byt bez prohlídek či nějakých předchozích zkušeností v oblasti prodej bytů. Je totiž zapotřebí udělat mnohem více.

Měli byste v první řadě využít také prodejní kanály, které jsou velmi silné. Měli byste přemýšlet o kupujícím, o tom, co ho může na vašem bytě zaujmout a co nikoliv. Rovněž byste si předem měli naformulovat některé texty, které poté budete s určitým množstvím kvalitních fotografií sdílet na prodejních kanálech, které by měli být těmi nejnavštěvovanějšími. Dále byste měli aktivně oslovovat všechny zájemce, kteří se po podobném typu bydlení pídí a nabídnout jim svůj byt k prodeji.

Problematikou je především správné nafocení bytu s vašimi osobními věcmi, nepořádkem či dokonce prádlem. Pokud na web umístíte podobné fotografie, vaše cesta za prodejem bytu bude takříkajíc pohřbena. Pokud svůj inzerát umístíte na podobný web a poté se necháte přemluvit makléřem, který se vám sám ozve k tomu, že za jeho pomoci svůj byt jistě prodáte, není tato alternativou tou nejlepší.

První dojem je nejsilnější

Chtěli byste peníze ihned za byt? Chcete se, co možná nejdříve stěhovat do svého snového hnízdečka, které ovšem potřebujete z něčeho zafinancovat? Je pro vás důležitá také záloha na kupní cenu a podobně? V tom případě vězte, že nesmírně velký vliv na to, jak svou nemovitost, v tomto případě byt prodáte, respektive jak rychle získáte za prodej bytu své peníze, mají v tomto případě zejména první dojmy zájemců o byt. Prodeje velmi často váznou například z toho důvodu, že majitel chce svůj byt prodat ve stavu, který je zanedbaný. Může se přitom jednat pouze o neuklizený byt, o skládku na zahradě o různé zápachy a podobně. V takovém případě je třeba zauvažovat nad tím, zda by nebylo vhodné například investovat do výmalby bytu, do úklidu skládky či jiného odpadu na zahradě a podobně. Jedná se o otázku posouzení nákladu a také možné přínosu pro prodej samotného bytu.

Emoce samotných zájemců o byt hrají totiž neskutečně velkou roli při samotné prohlídce bytu, a to i přesto, že vám budou tvrdit, že jim to nevadí, že se rozhodují zcela objektivně a že ostatní vlivy domu, které nejsou příliš hezké, neberou v potaz. Nikdy to není pravda. Byt, ve kterém je nepořádek a také špína, jen stěží prodáte. Z dané prohlídky totiž budou vaši zájemci odcházet s velmi špatnými pocity a váš prodej bytu bude zase o kus dále. V těchto případech je velmi důležité si na pomoc přizvat někoho, kdo je k vašemu bytu zcela nestranný a bude vám tak moci poradit, jak s nepořádkem zatočit a co v bytě změnit.

Jak jednat se zájemci o byt?

Ozval se vám první zájemce o byt a vy nevíte, jakým způsobem ho ve svém bytě provést, co mu na prohlídce říct, či jak upoutat jeho pozornost? V tom případě se budete muset naučit alespoň pár základních obchodních a také vyjednávacích schopností. Často se totiž prodávající dopouští toho, že již před samotnou prohlídkou mají ve své hlavě scénář, který je černý. Říkají si, že zájemci jistě budou chtít jít s cenou dolů, což pro vás nepřipadá v úvahu. Dále si jistě říkáte, že pokud se jim byt nebude líbit, tak ať si jdou hledat jiné bydlení a podobně. Bohužel si ovšem málokdo uvědomuje, že tyto scénáře, které máte v hlavě poté nevědomky přenášíte na samotné potencionální kupce.

Často se tak v momentě, kdy dle vašeho názoru například vidíte z jejich strany nezájem o koupi bytu, začnete chovat negativně a tím pádem je odradíte. Možná váš úsudek přitom nebyl vůbec správný a možná by se ve finále potencionální kupec rozhodl váš byt přece jen koupit, ovšem jen za předpokladu, že by se jeho majitel nechoval tak moc arogantně. Musíte být především dobrými řečníky, vnímavými obchodníky a také skvělými vyjednavači, kteří na sobě nedají znát své pochyby či jakékoliv vlastní úsudky. Věřte nebo ne, ale takovýto přístup se vám vždy vyplatí. A je přitom zcela jedno, že si daný klient váš dům ve finále nekoupí, jelikož přijde další a ten s vámi možná kupní smlouvu již podepíše.